8 obiceiuri sănătoase de adoptat în bucatarie

Pana nu demult, aveam retineri in a da sfaturi mai ales legate de stil de viata, obiceiuri sanatoase sau alte indrumari pentru care nu ma consideram in masura. Totusi, vanzad zi de zi ce se petrece in vietile noastre, simt nevoia sa intervin, in limita recomandarilor, cu idei si conceptii, care pana la urma, intr-o lume a informatiei si liberei exprimari, cat rau poate sa faca?

Iata asadar care sunt, 8 obiceiuri pe care eu le gasesc bune pentru familie, buget si sanatate, pe care le recomand de adoptat în bucătărie!

1. Concepe un meniu, pentru întreaga săptămână

Sau macar pentru 5, respectiv 2 zile. De ce sa fac asta? Beneficii:

  • E mult mai simplu la cumparaturi
  • Eviti risipa de mancare si out-control-ul la cumpărături
  • Eviti sa se întâmple faze de tipul: „nu mai am faina, fuga dupa faina. Vreau sa fac o supă dar, surpriza, s-a terminat ceapa” si asa mai departe.

2. Gătește pe cât posibil, preparate crude, sau preparate termic mai eficient.

Veganii, știu ei ce știu. Chiar daca nu suntem de acord întru totul cu acest stil însă, putem le imprumutam totuși obiceiurile sanatoase!

Salatele de obicei – sunt cele mai sanatoase pentru ca au in primul rand in componenta, elemente crude – nepreparate termic.

Pastele si orezul, preparate al-dente nu ingrasa și sunt mult mai delicioase.

Evident ca nu poti consuma carne sau oua crude, din motive evidente de risc medical, dar, poti prepara carnea sanatos, astfel incat sa isi pastreze proprietatile cat mai bine.

3. Măsoară porțiile, pentru a evita supraconsumul si / sau risipa de mancare.

Spre exemplu, daca faci paste, masoara cu o cana, fix cate porții vrei sa faci.

Daca e vorba de carne, e si mai simplu de măsurat. Știu ca toti avem tendinta de a pune mai mult, ca poate careva mai vrea și n-o sa fie. Intenția e buna, rezultatul însa, e că de cele mai multe ori, aruncăm mâncarea. Și daca am aruncat de 3 ori într-o saptamana, e grav.

4. Nu găti prea multe feluri, nu găti cantități industriale pentru o familie mică.

Aici poate fi un subiect delicat, n-am sa insist pe el pentru ca tine de cultura proprie, de traditii si de mentalitatea nu doar a ta, ci a intregii familii. Adica stiu ca sotul de multe ori cere, infometat fiind, sa ii fie intinsa masa. Nu spune nimeni sa treceti la regim sau sa nu mai mancati ce va place.

Ce poti sa faci? Gateste doar pentru o data, maxim pentru 2 zile. Astfel eviti sa umpli frigiderul. Masoara portiile și incearca sa limitezi diversitatea la o singura masa.

Ficatul, dar si portofelul iti vor multumi, te asigur!

5. Limiteaza cumparaturile

Cunosc bine sentimentul in care te afli in supermarket si clar, ai nevoie si de asta, si de asta, pana cand cosul e plin.

Ce poti sa faci? Lista de cumpărături, de la care, ! atentie – sa nu te abati.

Nu cadea in capcana poftelor de moment si nici promotiilor! Atentie la cele care expira repede, spre exemplu daca nu vrei sa faci azi sau maxim maine salata, nu cumperi salata! Cred ca intelegi la ce ma refer.

6. Diversifica meniul

Profita de timpurile acestea care ne dau ocazia sa calatorim in ce tinuturi culinare ne pofteste inima. Supermarketurile fac campanii si promoveaza intens produse din diverse bucătării ale lumii. Nu zic sa faci in fiecare zi imposibilul, dar o data la catva timp familia ta merita sa fie surprinsa cu ceva nou, delicios. Si apoi altceva, si tot asa pana cand ajungi sa si stăpânești anumite feluri de mâncare netraditionale.

Ce pot sa fac? Poti lua revistele gratuite, carti de bucate si retete de pe net. Sunt atatea grupuri de pasionati de bucatarie si pe facebook, incat inspiratia e la orice pas.

Nu uita, bucataria este o arta, o cultura. Explorraza si încurajează diversitatea, atat pentru sanatate cat si pentru placerea de a trai.

7. Gatește simplu, dar cu pasiune

Cred ca ai observat deja ca atunci cabd esti atent la fiecare miscare, cand speli si cureti cu atentie, cand feliezi perfect și cand reglezi focul optim, iese ceva exceptional. Cand te grabesti si atunci acolo sa fie, se poate intampla ca ruinezi intregul preparat, ti s-a intamplat si tie? Mie da. De aceea mi-am propus sa gatesc mereu cu pasiune. daca nu am chef sa fac astfel, mai bine nu gatesc, si comand din oras.

8. Gateste în familie – timp de calitate

Nu, prin asta nu vreau sa spun ca ajunsi acasa sotul sau copilul de la scoala, ii pui la treaba. Dar cand sunteti acasa, liberi, faceți asta impreuna, asa, pur si simplu din placere. Pune-i un pahar de vin si invita-l lângă tine. Iar copilului, da-i un șorț si lasa-l sa incerce si el ceva. Se va bucura mult, iar pe deasupra, activitati de genul il relaxeaza dar si educa in acelasi timp.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

sofiline.ro